Geen dag is hetzelfde!
Vijf jaar geleden begon Astrid Koelemeij als verpleegkundige bij de HoogeBerg (kleinschalig wonen) in IJmuiden. Al snel maakte ze de overstap naar de thuiszorg. Astrid vertelt waarom deze vorm van zorg zo goed bij haar past.
Uitdaging & Afwisseling
Astrid: “Het werk als verpleegkundige bij de HoogeBerg was een superleuke ervaring. Wát een fijne plek! Na verloop van tijd merkte ik dat ik op zoek was naar meer uitdaging. Ik vind het heel leuk om allerlei mensen te ontmoeten, om verschillende verpleegkundige handelingen te verrichten. In die periode werkte ik ook al enkele uren in de Verpleging & Verzorging Thuis. Ik heb toen de keuze gemaakt om hier volledig voor te kiezen.”
Een goede beslissing bleek al snel. In de thuiszorg heb je te maken met verschillende doelgroepen en diverse zorg en ziektebeelden. Astrid: “Ik doe echt van alles. Van iemand douchen tot wondverzorging, stomazorg, zwachtelen, medicatie en blaasspoelen. In overleg met de regie-verpleegkundige en de planning is mijn werk zo ingericht dat ik bij veel cliënten over de vloer kom. Juist de afwisseling van cliënten en zorg spreekt mij aan. Het is fijn dat je samen tot een baan komt die bij je past.”
Astrid geniet erg van haar werk. “Geen dag is hetzelfde. Ieder mens is anders. Sommige cliënten zijn heel makkelijk, anderen hebben hun eigen plan. Het ene huis is keurig opgeruimd en bij een ander is het een rommeltje. Wat te denken van alle verhalen en verzamelingen?
Dankbaar
De dankbaarheid van haar cliënten vindt Astrid het allerleukste aan haar werk. “Ze zijn zó blij als je komt.” Astrid lacht en vertelt over een echtpaar waar ze met regelmaat komt. “Ze zien je bijna als familie. Als ik dan even niet geweest ben, vragen ze aan collega’s waar ik ben. Ik heb toevallig een collega aan de overkant wonen. Tegen haar zeg ik wel eens: zeg maar dat ik er volgende week weer ben. Later krijg ik dan een appje dat het echtpaar uitkijkt naar mijn komst. Zo bijzonder!”
Vertrouwen
Astrid vertelt hoe ze soms het vertrouwen van cliënten moet winnen. “Stel dat een cliënt het lastig vindt om zich te laten douchen. Het kan zijn dat je het twee keer probeert en het niet lukt. Op zo’n moment laat ik het douchen ‘los’, maak ik een praatje en probeer ik het vertrouwen te winnen. Als ik vervolgens de derde keer op de stoep sta, merk je een verandering. We hebben elkaar dan een paar keer gezien en nu durft de cliënt het wel aan. Prachtig!”
Emoties
Astrid: “Soms kom je ergens al jaren totdat een cliënt wordt opgenomen in het verpleeghuis. Dat kan best een emotioneel moment zijn. Je beseft dat je voor de laatste keer zorg verleent. Als je een sterke band met iemand hebt of als je weet dat diegene bijna niemand meer heeft, ga ik nog wel eens op bezoek. Het is een fijne manier om een mooie periode af te sluiten.”
Astrid zoekt collega's!
Lijkt het jou leuk om als nieuwe collega van Astrid aan de slag te gaan? Check onze vacatures!