Het is dinsdagmiddag 21 november, tijd voor de kick-off van ‘Beeldzorg met Compaan’. De Wildeman in Santpoort-Noord stroomt langzaam vol met verzorgenden IG en verpleegkundigen. Voorin de zaal staan een bingomolen en een mooi prijzenpakket uitgestald. Op iedere tafel in de zaal ligt een tablet klaar, de Compaan. Nieuwsgierig drukken sommige medewerkers op de knoppen. En dit is precies waar het vandaag om gaat, het leren kennen van de Compaan én zijn mogelijkheden!
Start kick-off
Noraly Schiet, Strategisch Projectleider van De ZorgSpecialist, start de kick-off met een korte uitleg over de Compaan, een gebruiksvriendelijke seniorentablet. De Compaan verbindt, vergroot de regie én het LeefPlezier van cliënten. Met de tablet kunnen cliënten beeldbellen met familie, foto’s en video’s delen, spelletjes spelen, het nieuws lezen én beeldzorg ontvangen.
De inzet van beeldzorg past bij het WOZO programma van de overheid: ‘Zelf als het kan, Thuis als het kan en Digitaal als het kan’. Daarnaast zorgt de tablet voor LeefPlezier, een belangrijke pijler van De ZorgSpecialist. Noraly: “Mensen die zorg nodig hebben, moeten gewoon mee kunnen doen met de maatschappij. Niet aan de zijlijn, maar actief er middenin. Slimme zorg, zoals de inzet van Compaan, kan hieraan bijdragen.”
Beeldzorg
Vanuit deze visie is De ZorgSpecialist vandaag bijeengekomen. Hoe kun je samen zorgen voor een succesvolle implementatie van beeldzorg? Wanneer kun je beeldzorg inzetten en hoe enthousiasmeer je cliënten? Wat is de visie van de medewerkers uit de wijk en voor welke cliënten achten zij de Compaan geschikt?
Nathalie Uiterwijk vertegenwoordigt de organisatie Compaan en vertelt dat het belangrijk is om in te zoomen op dat wat past bij een cliënt. Wat vindt een cliënt leuk? Volgt hij of zij het nieuws nog? Of speelt iemand graag een spelletje? Als iemand enthousiast raakt over de mogelijkheden van Compaan is het aanbieden van beeldzorg nog maar een kleine stap. De mogelijkheden van beeldzorg zijn enorm, maar Nathalie adviseert te starten met die zorg die je kunt verlenen ‘met beide handen op de rug’. Dit is bijvoorbeeld een visuele medicatiecheck, meekijken bij het toedienen van insuline of het ondersteunen van het plakken van een rivastigmine pleister.
Samenspel fysieke zorg en beeldzorg
Om beeldzorg efficiënt in te zetten, is het belangrijk een beeldzorgteam en beeldzorgroute op te zetten. Nathalie: “Het beeldbellen moet geen onderdeel worden van de fysieke wijkroute. Met een eigen beeldzorgteam werk je efficiënt en slim doordat je geen reistijd hebt. Hierdoor speel je zorgcapaciteit vrij in de wijk en ontstaat er ruimte om aan meer mensen fysieke zorg te verlenen.” Eén van de aanwezigen denkt hardop: “Dan kun je dus ook zorg blijven verlenen als je last hebt van je been.” Ze slaat hiermee de spijker op de kop. Als de fysieke zorg te zwaar wordt of (tijdelijk) niet mogelijk is, kun je als verzorgende of verpleegkundige in het beeldzorgteam gewoon zorg blijven verlenen.
Nathalie legt uit dat het ook kan voorkomen dat een cliënt ’s ochtends beeldzorg ontvangt en ’s middags fysieke zorg. Beide zorgmomenten worden in hetzelfde dossier gerapporteerd. Hierdoor zijn zowel de fysieke- als beeldzorgmedewerker goed op de hoogte en ontstaat er een mooi samenspel.
Inspiratie
De verschillende casussen die vervolgens aan bod komen, inspireren. Zo zien we hoe je met beeldzorg een cliënt kan begeleiden bij de inname van medicatie. Eén van de aanwezigen speelt ‘cliënt’ en toont het baxterzakje met medicatie en een glas water via de camera aan de ‘beeldzorgmedewerker’. Zij beoordeelt vervolgens of de ‘cliënt’ de juiste medicatie, op het juiste moment en op de juiste manier inneemt.
Er wordt ook veel gelachen: als verpleegkundige of verzorgende speel je tenslotte niet iedere dag een cliënt die op het punt staat te gaan douchen. Sommige cliënten vinden het spannend om te douchen, maar zijn fysiek prima in staat om dit alleen te doen. Met beeldzorg kan iemand op afstand gerustgesteld worden door af te spreken na het douchemoment weer contact te zoeken. Tijdens de demonstratie wordt er gecontroleerd of de ‘cliënt’ alle benodigdheden heeft om te douchen. Er komt een badmuts tevoorschijn, badschuim en natuurlijk een handdoek. De ‘beeldzorgmedewerker’ spreekt met de ‘cliënt’ af dat ze over een half uur weer belt om te kijken of het allemaal gelukt is en het gesprek wordt afgerond. ‘’Op deze manier zijn we zo klaar met alle zorg’’, grapt één van de zorgcollega’s.
De tijdwinst die beeldzorg geeft, kan worden ingezet om meer cliënten fysieke zorg te verlenen. Dennis, regieverpleegkundige: “Hierdoor hoeven we minder vaak nee te zeggen tegen zorgaanvragen en kunnen we meer mensen ondersteunen. Hoe fijn is dat?!”
LeefPlezier
Laten we niet vergeten dat de Compaan ook voor LeefPlezier zorgt. Het spelen van een spelletje, het luisteren naar muziek of het delen van berichten en foto’s met familie. De mogelijkheden zijn eindeloos en maken het mogelijk om verschillende generaties te verbinden.
Nathalie vertelt dat de Compaan iedere vrijdagmiddag een bingo organiseert. Nathalie: “Honderden cliënten zitten wekelijks thuis klaar om mee te doen met de bingo via hun tablet. De bingo is altijd feest!” Zo ook vandaag, bij de kick-off. We sluiten de middag af met een draaiende bingomolen. En zo kan het zomaar gebeuren dat je die middag de Wildeman verlaat met een flinke dosis inspiratie én een Rituals pakket onder je arm!
Interesse?
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden die Compaan voor u of voor uw naaste kan bieden? Of wellicht is er interesse om onderdeel te worden van het beeldzorgteam?
Neem gerust contact op met Noraly Schiet:
noraly@dezorgspecialist.nl / (023) 5100 200