'Op naar Tattoo Birdy!'
Kim Spanjaart, Begeleider Welzijn & Zorg bij De ZorgSpecialist, komt net terug van een bijzondere middag. “Ik moet alleen de nazorg van de tatoeage nog in het zorgdossier opnemen.” Het is geen alledaagse uitspraak voor een zorgmedewerker. Zeker niet als de cliënt een meneer van ruim tachtig jaar betreft.
Wat is BeterThuiZ?
Kim is vier jaar geleden bij De ZorgSpecialist in dienst gekomen. De eerste jaren werkte zij als Huishoudelijk Medewerker. Een half jaar geleden maakte zij de overstap naar de functie van Begeleider Welzijn & Zorg bij BeterThuiZ. BeterThuiZ richt zich op mensen die in aanmerking komen voor het wonen in een verpleeghuis, maar liever thuis blijven wonen. Cliënten krijgen met een Volledig Pakket Thuis alle benodigde zorg en ondersteuning thuis. Er is extra veel aandacht voor welzijn, oftewel het LeefPlezier. Kims ogen stralen als ze over haar werk bij BeterThuiZ vertelt. Kim: “Het is mooi wat wij voor iemand kunnen betekenen. Wat heeft iemand nodig, waar is behoefte aan? LeefPlezier is voor ieder mens anders. Dit varieert van een spelletje Rummikub tot een wandeling. De cliënt bepaalt wat we gaan doen. Dat maakt het werk uitdagend en afwisselend.”
Een bijzondere wens
Kim vertelt enthousiast over haar belevenissen en haar cliënt. “Hij is altijd vrolijk en positief. Hij weet wat hij wil, neemt initiatief en maakt graag grappen. Al vanaf het eerste moment dat ik bij hem over de vloer kwam, vertelde hij over zijn wens. Hij wilde heel graag de namen van zijn kinderen en kleinkinderen op zijn arm laten tatoeëren.”
Op een dag reed haar cliënt met het busje van het Odensehuis langs de tatoeageshop Birdy in IJmuiden. Dit was dé plek. Hier moest het gebeuren. Hij vroeg Kim om hem te helpen. Het zetten van een tatoeage vraagt om voorbereiding en overleg. Kim zocht eerst contact met de dochters van haar cliënt. De volgende stap was overleg met de huisarts in verband met het gebruik van bloedverdunners. Toen alle seinen op groen stonden, reden ze samen naar de tatoeageshop en maakten een afspraak.
Op naar Tattoo Birdy!
Op vrijdag 4 november was het dan zover. Hij had er zoveel zin in. Alle zorgmedewerkers wisten er inmiddels van. Hij vertelde het aan iedereen. Op naar Tattoo Birdy!

Kim Spanjaart, Begeleider Welzijn & Zorg:
“Hij gaf geen krimp, zei dat het een beetje kriebelde. Hij hield zich groot en stoer. Op de terugweg in de auto zag ik in zijn ooghoek een traantje van geluk. Zo bijzonder dat ik hem hierbij mocht helpen!”
Kim komt twee keer in de week bij haar cliënt op bezoek. Ze gaan vaak naar medische afspraken of halen een visje bij Fish & Seafood Waasdorp in IJmuiden. Hij vindt het enorm leuk, hij geniet er écht van. Kim: “Ik heb een prachtige baan. Of ik nu in de avond, ochtend of middag werk. Het maakt mij niet uit. Geen dag is hetzelfde. Het geeft zoveel energie. Al duurt een bezoek aan de supermarkt anderhalf uur, wat maakt het uit? Als mijn cliënt maar gelukkig is!”