Sensara in de praktijk:
In gesprek met mantelzorger Marja
“Mijn schoonmoeder heeft Alzheimer dus ik wilde haar goed in de gaten kunnen houden”
De schoonmoeder van Marja heeft Alzheimer en woonde nog alleen thuis. Dit zorgde ervoor dat Marja zich regelmatig erg veel zorgen maakte. Via De ZorgSpecialist kwam zij in aanraking met Sensara. Dit zorgde ervoor dat ze meer inzicht kreeg in hoe het met haar schoonmoeder ging. Uiteindelijk heeft Marja ongeveer 7 maanden gebruik gemaakt van Sensara totdat haar schoonmoeder naar een tijdelijke woonorganisatie moest. Daarom gingen wij met Marja in gesprek over haar ervaringen.
“We dachten dat mijn schoonmoeder blaasontsteking had, omdat ze ongebruikelijk vaak naar het toilet ging. Maar ze bleek longontsteking te hebben. Dankzij Sensara zijn we er gelukkig op tijd achter gekomen”
Meer informatie?
Laat uw telefoonnummer achter en we bellen u zo snel mogelijk op.
Hoe bent u in aanraking gekomen met Sensara?
Ik ben in aanraking gekomen met Sensara via De ZorgSpecialist. Mijn schoonmoeder heeft Alzheimer dus ik wilde haar goed in de gaten kunnen houden. We hebben het product een half jaar kunnen gebruiken totdat mijn schoonmoeder zodanig achteruit ging dat zij naar een tijdelijke woonorganisatie is gegaan. Nu is het wachten op een plek in een zorginstelling.
Wat vond u fijn aan Sensara?
Ik vond het erg fijn dat ik mijn schoonmoeder in de gaten kon houden. Wél moet ik erkennen dat, omdat de mogelijkheid er was, ik in het begin extreem vaak de app controleerde. Ik was namelijk vaak erg bezorgd!
Is er een moment geweest dat u extra blij was met Sensara?
Ja zeker! Ik kreeg een melding via de app binnen dat mijn schoonmoeder ongebruikelijk vaak de toilet gebruikte. Op dat moment ging er gelijk een belletje rinkelen bij mij, aangezien blaasontsteking bij dementie duidt op extra verwardheid en het de dementie ook kan verergeren. We hebben toen De ZorgSpecialist ingeschakeld en uiteindelijk bleek dit gelukkig niet het geval. Want wat bleek, mijn schoonmoeder had longontsteking! Het was dus iets anders dan verwacht maar dankzij Sensara zijn we er gelukkig tóch op tijd achter gekomen.
Wat vond uw schoonmoeder van het product?
We hebben haar voor de installatie van het systeem verteld dat we het gingen plaatsen en hebben haar verteld dat niemand haar kon zien. Het systeem was om haar veiligheid te vergroten, omdat wij dan gewaarschuwd worden wanneer ze bijvoorbeeld zou vallen en niet bij de telefoon zou kunnen komen. Toen vond ze het niet erg en ze heeft de sensoren na plaatsing nauwelijks opgemerkt!
Wat vond u de handigste functie van het systeem?
De handigste functie vond ik de bed detectie. Ik kreeg het wel met een klein beetje vertraging binnen maar ik vond het toch wel fijn. Ook vond ik het handig dat ik op een gegeven moment kon zien dat mijn schoonmoeder ging dwalen. Dit kon ik allemaal netjes bijhouden.
Heeft u het ooit over Sensara gehad of heeft u het aangeraden aan iemand?
Ja zeker! Ik heb het verteld tijdens een bijeenkomst voor mantelzorgers, omdat ik er zo blij mee was op dat moment. En als het anderen ook kon helpen wilde ik dat graag delen.
Vond u het dan niet lastig om in het kort uit te leggen wat Sensara doet?
Nee eigenlijk niet. Er is niks moeilijks aan, dus dat was geen probleem! De anderen begrepen het ook gelijk.
Dat is fijn om te horen! Is het ook een keer voorgekomen dat u naar onze klantenservice moest bellen?
Ja dat is een paar keer voorgekomen. Ze waren erg vriendelijk, hielpen me graag en hadden veel geduld. Op een gegeven moment was het niet meer nodig om te bellen want ik werd er zelf handig in. Mijn schoonmoeder ging door de Alzheimer allemaal knopjes indrukken in haar woning en dan drukte ze soms ook precies het internet uit. Hierdoor kreeg ik een melding dat er geen connectie meer was, maar dan wist ik dat ze weer op de knopjes aan het drukken was.
“Ik heb een erg positieve ervaring gehad en wil jullie graag bedanken”
(Bron: https://sensara.eu)