De ontwikkelingen rondom Corona volgen zich razendsnel op. We houden u via deze pagina graag op de hoogte van de meest actuele informatie.
Actuele informatie voor cliënten
Thuiszorg (Verpleging & Verzorging)
Revisiedatum 20 november 2020
Om het verspreidingsrisico nog verder te beperken, kiezen we ervoor om per direct – in ieder geval tot 1 januari 2021 – in de V&V Thuiszorg met een chirurgisch mondmasker te werken.
Gaat de zorgverlening door?
Ja, onze zorgverleners verlenen zo veel als mogelijk de zorg zoals u dit gewend bent. Wanneer er minder medewerkers beschikbaar zijn, dan richten we ons op het doorgaan van de meest noodzakelijke zorg. Dit doen we altijd in overleg met onze cliënten.
Hoe hou je 1,5 meter afstand bij persoonlijke verzorging?
Indien u persoonlijke verzorging ontvangt is dit uiteraard onmogelijk, wel vragen wij u:
- tijdens de zorgverlening niet te praten
- en voor en na de zorg verlening de 1,5 meter in acht te nemen.
Ik ben verkouden, mag de medewerker nog komen?
Indien u klachten heeft, zoals hoesten en/of neusverkouden en/of koorts dan vragen wij u direct contact met ons op te nemen. Wij zullen dan de volgende stappen ondernemen:
- De medewerkers gaan over tot beschermd verplegen (chirurgisch mondmasker, handschoenen, schort en bril).
- Uw regie-(wijk) verpleegkundige neemt contact op met uw huisarts voor het afnemen van een test.
- Afhankelijk van de uitslag blijven de beschermende maatregelen wel of niet van kracht.
Wanneer word ik getest?
Indien u klachten heeft, zoals hoesten en/of neusverkouden en/of koorts dan vragen wij u direct contact met ons op te nemen. Wij zullen dan de volgende stappen ondernemen:
- De medewerkers gaan over tot beschermd verplegen (chirurgisch mondmasker, handschoenen, schort en bril).
- Uw regie-(wijk) verpleegkundige neemt contact op met uw huisarts voor het afnemen van een test.
- Afhankelijk van de uitslag blijven de beschermende maatregelen wel of niet van kracht.
Ik ben getest en de uitslag blijkt positief, wat nu?
Onze medewerkers blijven beschermd verplegen (chirurgisch neusmondmasker, handschoenen, schort en bril) totdat u 24 uur geheel klachtenvrij bent.
Daarnaast zal u van het RIVM informatie krijgen met betrekking tot de leefregels die voor u en uw huisgenoten gelden tijdens quarantaine.
Hoe kom ik aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor mijn huisgenoten en mijzelf indien ik positief getest ben?
Wij zorgen voor de persoonlijke beschermingsmiddelen van onze collega’s. Indien u zelf, uw huisgenoten en/of mantelzorgers beschermingsmiddelen willen gebruiken, dient u deze zelf aan te schaffen.
Mag de medewerker werken indien hij/zij verkouden is?
Ja, indien
- de medewerker getest is en een negatieve uitslag heeft
- de continuïteit van zorg in de knel komt en de medewerker in afwachting is van de uitslag van een test. Zij dient dan wel persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken (chirurgische mondneusmasker & wegwerphandschoenen).
Wanneer wordt een medewerker getest?
Wanneer een medewerker klachten (hoesten en/of neusverkoudheid) heeft en zich tijdens de zorgverlening niet aan de afstand van 1,5 meter kan houden wordt hij/zij direct getest. En blijft zij bij voorkeur thuis tot de uitslag bekend is. Is thuisblijven niet mogelijk i.v.m. de continuering van de zorgverlening, dan gaat zij werken met PBM (chirurgische mondneusmasker & wegwerphandschoenen).
Test negatief –> medewerker gaat aan het werk
Test positief –> medewerker blijft thuis tot zij 24 uur geheel klachtenvrij is
Wat als een medewerker positief getest wordt?
Wanneer de medewerker positief getest wordt, blijft zij thuis totdat zij 24 uur geheel klachtenvrij is.
In het geval er een positieve uitslag van een medewerker is die impact op u heeft, dan wordt u hierover geïnformeerd, echter zullen wij geen uitspraken doen over welke medewerker dit gaat. Dit in verband met de privacy van onze medewerkers.
Wanneer worden persoonlijke beschermingsmiddelen (bijv. mondkapjes) gebruikt?
De persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen om de volgende redenen worden ingezet:
- Ter bescherming van de cliënt bij een hoestende/niezende medewerker verdacht voor COVID-19
- Ter bescherming van een cliënt bij een medewerker die geen klachten heeft maar onbeschermd in aanraking is geweest met iemand die achteraf besmet bleek te zijn.
- Ter bescherming van de medewerker bij een hoestende/niezende patiënt verdacht voor COVID-19
Algemeen
Revisiedatum 21 maart 2020
Hoe bepalen jullie de richtlijnen / beleid?
Ons belangrijkste uitgangspunt is het zoveel mogelijk waarborgen van de gezondheid van onze cliënten en medewerkers. Wij houden ons hierbij aan de maatregelen, afgekondigd door het kabinet. En nemen beslissingen op basis van de autoriteiten en het RIVM.
Wat kan ik doen om verspreiding te voorkomen?
- Was uw handen regelmatig.
- Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes.
- Geen handen schudden.
- Houd afstand (1,5 meter).
Odensehuis Velsen & Odensehuis Heemskerk
Revisiedatum 11 september 2020
Lees hier: “Richtlijn dagbesteding en -opvang” van het Ministerie van VWS.
Kunnen alle deelnemers weer naar het Odensehuis komen?
Ja, alle deelnemers, mits klachtenvrij en in staat zich aan de richtlijnen van het RIVM te houden, zijn welkom. Wel werken wij op afspraak zodat we goed kunnen inschatten hoeveel mensen tegelijk aanwezig zullen zijn.
Wilt u langskomen? Bel of mail dan even voor een afspraak.
Welke maatregelen worden er in het Odensehuis genomen om veiligheid tijdens deelname te waarborgen?
- Er zijn (afhankelijk van de locatie) niet meer dan 4 tot 10 bezoekers per dagdeel aanwezig, zodat de richtlijn van 1,5 meter afstand gewaarborgd kan worden.
- Indien een deelnemer tijdens het bezoek aan het Odensehuis toch klachten vertoont, zal deze hierop aangesproken worden en (indien van toepassing in overleg met de mantelzorger) naar huis gaan.
- Indien blijkt dat een deelnemer zich niet aan de richtlijnen kan houden, zal deze gevraagd worden het Odensehuis te verlaten.
- Onze medewerkers houden zich ook aan de richtlijnen en komen niet op het werk als zij klachten vertonen.
Wat bieden jullie als alternatief aanbod?
Het aanbieden van van een alternatief aanbod is maatwerk. We kijken graag samen met u naar uw behoeftes. Hieronder vindt u een aantal mogelijkheden:
- Bezoek van onze sportcoach, beweegbegeleiding op afstand;
- Een begeleidingsbezoek, ondersteuning in de thuissituatie;
- Muzikaal bezoek van onze troubadour
Bovengenoemde alternatieven zijn naar wens ook in te zetten via beeldbellen. Uiteraard houden wij ons tijdens de uitvoering van deze alternatieven altijd aan de maatregelen die door de overheid zijn opgesteld.
Ik ben verkouden mag ik deelnemen aan het Odensehuis?
Nee, indien u verkoudheidsklachten hebt blijft u thuis.
Mijn huisgenoot heeft verkoudheidsklachten en/of koorts en/of benauwdheidsklachten, mag ik deelnemen?
Ja, indien er bij uw huisgenoot alleen sprake is van verkoudheidsklachten mag u komen. Echter heeft u zelf klachten blijf dan thuis.
Nee, indien er bij uw huisgenoot sprake is van verkoudheidsklachten én koorts, dan blijft u thuis.
Aan welke richtlijnen dienen deelnemers zich te houden?
- Deelnemers houden onderling ten minste een afstand van 1,5 meter;
- Handen wassen bij binnenkomst;
- Regelmatig handen wassen met water en zeep;
- Hoesten en niezen in de elleboog;
- Gebruik papieren zakdoekjes;
- Schud geen handen;
- Bij verkoudheidsklachten blijft men thuis;
- Indien huisgenoot verkoudheidsklachten en koorts heeft, blijft men thuis.
Gebruiken medewerkers persoonlijke beschermingsmiddelen?
Nee, omdat er geen deelnemers met klachten naar het Odensehuis komen, zijn persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondneusmaskers voor medewerker niet
standaard noodzakelijk. Waar mogelijk vermijden onze medewerkers lichamelijk contact en houden 1,5 meter afstand.
Echter wanneer een medewerker langer dan 15 minuten binnen de afstand van 1,5 meter van een deelnemer is moet hij/zij een stoffen mondmasker dragen.
Mag de medewerker werken indien hij/zij verkouden is?
Bij verkoudheidsklachten wordt de medewerker getest op het coronavirus en gaat hij/zij pas aan het werk indien de uitslag negatief is. Bij een positieve uitslag blijft de medewerker thuis totdat hij/zij 24 uur geheel klachten vrij is.
Huishoudelijke zorg
Revisiedatum 10 april 2020
Gaat de zorgverlening door?
Onze medewerkers kunnen verantwoord bij u de huishoudelijke zorg blijven verlenen. In deze tijd is een schoon huis juist extra belangrijk. Ons advies is dat u ervoor zorgt dat u in een andere ruimte verblijft dan waar uw huishoudelijke hulp schoonmaakt.
En natuurlijk zorgen zowel onze medewerker als u ervoor dat er altijd 1,5 meter afstand is.
Ik ben verkouden kan de huishoudelijke medewerker gewoon komen?
Wanneer u klachten (hoesten, neusverkoudheid en/of koorts) heeft vragen wij u contact op te nemen met uw huisarts voor advies. Belangrijk hierbij is om aan te geven dat er zorgverleners bij u over de vloer komen. Neem contact op met uw cliëntmanager over de situatie.
Indien de huisarts een vermoeden van besmetting uitspreekt, zullen wij tijdelijk de zorg stoppen, totdat u 24 uur geheel klachtenvrij bent (niet hoesten, geen neusverkoudheid en geen koorts).
Spreekt de huisarts geen vermoeden van besmetting uit? Dan kan de zorgverlening doorgaan mits:
- u in een andere ruimte verblijft, dan waar onze medewerker aan het schoonmaken is.
Kleinschalig Wonen
Revisiedatum 27 juni 2020
Mag ik mijn dierbare bezoeken?
Ja, per 27 juni zijn er naast de 2 vaste bezoekers ook weer meerdere bezoekers welkom. Wel vragen wij uw bezoek van te voren af te stemmen met de coördinatoren / medewerkers. En samen de richtlijnen door te nemen.