'Met slimme zorg kunnen we meer mensen helpen'
Het aantal ouderen dat op een wachtlijst staat voor een acute opname in een verpleeghuis is tussen januari en november van dit jaar gestegen van 2762 naar 4737 mensen: een toename van ruim 70 procent (bron: Nos.nl, 15-12-2022). Dit is slechts een fractie van de wachtlijstproblemen. In totaal staan er bijna 22.000 ouderen op de wachtlijst voor een verpleeghuis. Volgens ActiZ, branchevereniging voor Zorgorganisaties, moet het anders: ‘Waar mogelijk thuis en met meer inzet van hulpmiddelen, technologie en iemands netwerk.‘
Uitdaging
Kortom, we staan voor een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je, ondanks de vergrijzing en de krappe arbeidsmarkt, toch de zorg kan blijven leveren die nodig is? Noraly Schiet werkt als processpecialist bij De ZorgSpecialist. Ze volgt de ontwikkelingen op het gebied van zorgtechnologie en hulpmiddelen op de voet. Noraly: “Eén van de manieren om de druk te verlagen, is de juiste inzet van zorgtechnologie. Het is een spannende periode. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wat past bij ons, bij onze cliënten en bij onze medewerkers? Voor welke innovaties is de tijd rijp?”
Hulpmiddelen
Sommige innovaties in de zorg zijn betrekkelijk eenvoudig. Noraly: “Denk bijvoorbeeld aan druppelbril voor het toedienen van oogdruppels of een aangepaste drinkbeker voor cliënten met een slikstoornis. Deze hulpmiddelen maken het leven van onze cliënten makkelijker. Ook een interactieve knuffelkat kan van meerwaarde zijn en rust en gezelschap bieden aan oudere mensen met dementie. We kennen de thuiszorgwinkel vooral van de rollator, maar ze bieden zoveel meer!”
Hoe kunnen we vanuit de ZorgSpecialist zorgen voor een betere implementatie van deze hulpmiddelen? Om deze vraag te beantwoorden, hebben we gesprekken gevoerd met onze zorgmedewerkers en cliënten. Enerzijds bleek dat onze zorgmedewerkers niet altijd bewust zijn van de urgentie van hulpmiddelen. Met de huidige vergrijzing móeten we de zelfredzaamheid stimuleren van onze cliënten. Hulpmiddelen kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Anderzijds bleken onze cliënten niet goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden.
Noraly: “Om de bekendheid van hulpmiddelen bij onze cliënten te verhogen, zijn we bezig met het samenstellen van een ‘zelfredzaamheidskoffer’. In deze koffer zitten handige hulpmiddelen die relatief weinig kosten, maar al een groot verschil kunnen maken. Onze regie(wijk)verpleegkundigen nemen deze koffer mee bij de intake van nieuwe cliënten. Wat kan iemand nog zelf? Hoe kan een hulpmiddel helpen? Als dit niet lukt, hoe kunnen wij dan helpen?”
Leefstijlmonitoring
Naast de zogenoemde lowtech hulpmiddelen zijn er de grotere, gecompliceerde innovaties. Een interessant voorbeeld van zorgtechnologie is ‘leefstijlmonitoring’. Noraly: “De techniek ontwikkelt zich snel en cliënten en naasten omarmen de technologie steeds meer.”
Bij leefstijlmonitoring worden er verschillende beweegsensoren in het huis van een cliënt geplaatst.
Noraly Schiet, processpecialist:
“Met deze sensoren krijg je een beeld van wat iemand in huis doet zonder dat er camera’s hangen. Hoe vaak gaat de koelkast open en hoe vaak gaat iemand naar het toilet? Als een cliënt opeens vaker naar het toilet gaat, kan het een teken zijn van een blaasontsteking. Met leefstijlmonitoring kunnen naasten en zorgverleners een oogje in het zeil houden. Slaapt een cliënt met dementie ‘s nachts rustig? Of gaat hij dwalen? Het maakt nét het verschil waardoor iemand veiliger en prettiger thuis kan blijven wonen.”
Medicijndispenser
Uiteindelijk is het doel dat we de zorg slimmer inrichten. Noraly: “Dat we de juiste vaardigheden op de juiste plek inzetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de medicijndispenser. Dit apparaat reikt op het gewenste tijdstip de benodigde medicatie aan cliënten aan. Zo is de cliënt niet langer afhankelijk van de thuiszorg voor het aanreiken van de medicatie. Een signaal attendeert de cliënt op het medicatiemoment en stelt vast of de medicatie wordt afgenomen.”
“Zeker als het tijdstip van medicatie nauw luistert, is dit een fijn hulpmiddel in de zorg. Je kunt het toedienen van de medicatie nu loskoppelen van de andere zorg. De cliënt is nu minder afhankelijk van de zorgverlener. De medicatie krijg je uit de dispenser en als er bijvoorbeeld behoefte is aan een praatje, kunnen we dit vanuit de zorg anders organiseren.”
In de toekomst willen we voor onze cliënten met een VPT indicatie een ‘standaard’ aanbod aan zorgtechnologie aanbieden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen; als een innovatie niet bij een cliënt past, wordt deze niet ingezet. De vraag is niet óf we zorgtechnologie kunnen inzetten, de vraag is wélke.
Medicijndispenser
bron: medido.com
De toekomst
Hoe ziet de toekomst er over twintig jaar uit? Noraly denkt even na en moet lachen. Ze denkt dat we dan vooral lachen om de huidige innovaties. Ze verwacht dat de zorgtechnologie zich in rap tempo verder zal ontwikkelen. “De leefstijlmonitoring werkt nu niet als je samen met iemand woont. Sterker nog, een grote hond kan nu al voor onnauwkeurige resultaten zorgen. Ik hoop dat we over twintig jaar lachen om deze ‘kinderziektes’ en dat we ondertussen weer grote stappen hebben gemaakt.”
Noraly verwacht daarnaast dat zorgtechnologie een belangrijker onderdeel van de scholing zal vormen. “Ik verwacht dat nieuwe, aankomende zorgprofessionals tijdens hun opleiding al veelvuldig kennismaken met de mogelijkheden van de technische hulpmiddelen in de zorg. Natuurlijk geven wij hier vanuit De ZorgSpecialist ook aandacht aan.”
Met de inzet van slimme zorg wil De ZorgSpecialist het leven van cliënten makkelijker maken. We willen ervoor zorgen dat cliënten langer thuis kunnen blijven wonen. Op een prettige en veilige manier. Noraly: “Door de menselijke hand en technologie te bundelen, hopen we de grote uitdaging in de zorg het hoofd te kunnen bieden!”