''Ik voel mij net de Koningin!''
Het is midden in de zomer als verpleegkundige Willemijn mevrouw van Borkum helpt bij haar dagelijkse verzorging. Willemijn Moll: “In de zorg hoor je vaak mooie levensverhalen. Zo ook vandaag. Mevrouw van Borkum vertelde mij dat zij vroeger op kantoor werkte in Amsterdam op de Hoogte Kadijk. Midden in het centrum, op loopafstand van Artis. In haar pauzes ging ze vaak naar de dierentuin en maakte hier een rondje langs de olifanten en leeuwen. Als ik haar vraag of zij nu nog eens een bezoek aan Artis zou willen brengen, reageert ze direct enthousiast.”
BeterThuiZ
Op dat moment komt haar collega Géa van der Thiel, Begeleider Welzijn & Zorg, de woonkamer binnen. Willemijn vertelt haar over de wens van mevrouw van Borkum om Artis nog eens te bezoeken. Het is de eerste stap naar een onvergetelijk uitstapje én precies datgene waar BeterThuiZ voor staat.
BeterThuiZ richt zich op mensen die in aanmerking komen voor het wonen in een verpleeghuis, maar liever thuis blijven wonen. Cliënten krijgen met een Volledig Pakket Thuis alle benodigde zorg en ondersteuning. Er is, naast de gebruikelijke zorg, extra veel aandacht voor welzijn, oftewel het LeefPlezier.
Viony Elling, coördinator BeterThuiz:
“Wat heeft iemand nodig om fijn thuis te blijven wonen? Bijvoorbeeld samen boodschappen doen, samen wandelen of er gewoon voor iemand zijn. Leefplezier is voor ieder mens anders. Dat maakt werken bij BeterThuiZ heel afwisselend.”
Op naar Artis!
Na een goede voorbereiding was het maandag 5 september zover: op naar Artis! In de elektrische Fiat van De ZorgSpecialist vertrekt Géa naar mevrouw van Borkum in Haarlem. De reis naar Amsterdam ziet mevrouw als één groot avontuur. Ze kijkt haar ogen uit. “Wát een drukte!”
In Artis zijn vooral de olifanten, giraffen en leeuwen favoriet. Géa: “We hebben úren in de dierentuin rond gelopen. Mevrouw van Borkum vond het allemaal reuze interessant. Het was één groot feest!”
Dankbaar
In de periode erna vertelt mevrouw van Borkum in geuren en kleuren over haar belevenissen. Géa: “In de rapportage van mijn zorgcollega’s las ik hoe geweldig ze het vond. Ze had ook speciaal voor mij een kaartje neergelegd. Ze is zó dankbaar. Wat dat betreft heb ik de mooiste baan van de wereld. Ik breng blijdschap, gezelschap en aandacht. Mijn komst vormt voor sommige cliënten het hoogtepunt van de week. Ze kijken er écht naar uit.”
De cliënten van BeterThuiZ hebben vaak te maken met (beginnende) geheugenproblemen. Géa lacht en vertelt dat ze dit vooral als een uitdaging ziet. “Als een cliënt mij steeds opnieuw hetzelfde vraagt of vertelt, probeer ik er op te reageren alsof ik de vraag voor het eerst hoor. Ik luister er ‘fris’ naar en maak er geen punt van. Het gaat erom dat de cliënt zich prettig voelt en vertelt of vraagt wat hem of haar op dat moment bezig houdt. Mevrouw van Borkum zegt wekelijks: ik voel me net de koningin. Prachtig, toch?”